Wednesday, May 31, 2006

Tyskvän i grubblerier om Bremen.

Jag har också tyckt illa om Tyskland. Gått på den grejen, nassarna, liksom. Jag har hört dom domdera med sina stora magar och röda skinn på våra älskade campingplatser, sett dom invadera våra kalhuggna myrmarker där knotten hugger först och frågar sen, msett dom okänsligt måla vår lila-rosa (som vi piffade upp på åttiotalet) stugor och gamla torp röda(!), med vita knutar (!!).Tagit oss tillbaka till urtiden när man åt jord med potatisskal.
Ja, jag har hatat dom.

I lördags läste jag på en flotte i kanalen. På bron ovanför stod Fredrik Ekelund vid ett bokbord. Vi känner inte varandra direkt, men hälsar ibland. Jag tycker att han är en bra författare, särskilt Jag vill ha hela världen. Men även hans två första romaner har jag läst två gånger vardera. Hans deckare är inte alls dåliga, klart läsvärda.Men vi hälsade i alla fall på varandra i lördags, sen gick Johanna och Elsa och jag till Bullen. Inget mer med det, trodde jag ...

Jag satt på Limhamns bibliotek i förmiddags, läste om fotboll och kultur i olika tidningar. Läste nå¨got om Bremen och det kändes konstigt i magen, jag lånade nyckeln till toaletten och satte mej där en stund: Spänn av , Jonte, sa jag till mej själv. Varför inte spänna av bara?
Fär att jag är dålig ju! Vad ska dom tycka?! Dom kommer att bli arga, besvikna.
Ölen är lugn, det är inte den jag grunnar på, det är det andra, spelet.

Jag klippte gräset och satt i kolonistugan och skrev för hand igår. Åt grillad kyckling med tomatsallad och fetaost. Solen sken. Pratade lite med Apu om kukmatchen mot Assyriska, höll tummarna tillsammans för matchen imorgon mot Trellehåla, den som också gnager i magen, gnetarna som har en fjäder uppstucken konstant i vår röv, bara att gnida lite, så blir vi helt prilliga och glömmer det viktiga.

"Fy på dej sosse, för duluktar skit", sjunger dom nu till boogie-rockkomp, Gudibrallan, eller vem det nu är. Jag kan både nicka och skaka på huvudet. Skratta.

Jag satt på bänken ute vid hoddorna i Limhamn sen, och skrattade igen. Såg mej själv på en fotbollsplan mer än tjugo år efter senaste matchen i BBK.
Han mejlade igår nämligen, Fredrik Ekelund, författarlandslagets förbundskapten. Dom har fått ett sent återbud inför VM i Bremen till helgen, nu undrar han om jag vill följa med. Jag vill, och jag vill inte. Jag kan den helgen, men jag vet inte.
Fastän jag vet att efteråt kommer jag att tycka att det var förbannat roligt, kanske med ett brutet ben, men vafan.
Upp i sadeln igen, har varit mitt motto sen jag slutade kröka, gör det som känns jobbigt och svårt. Tillbaka till krogen, till rockkonserterna, till uppläsningsscenerna, träffa människor, fast det gör ont i hela kroppen och själen. Gör det, inte för principens skull, utan för din egen.
Sen kommer det att jag redan när jag spelade fotboll var alldeles värdelös.

19 comments:

Daniel said...

Ta cykeln och cykla till statoil och köp en boll, cykla vidare till limhamnsfältet med frugan eller nån och träna som fan. Fan vad kul. VM, fotbolls-VM i Tyskland. Ja, jävlar.

Anonymous said...

Exakt. Jag har bestämt mej nu, pratade med Fredik i telefon, klargjorde att jag inte ens kan säga att jag är dålig, för jag vet inte, det var så längesen.
Men han garanterade att jag skulle få vara siste avbytare, att jag kunde få hoppa in som back och bara slå bollen över linjen. Dessutom får jag låna ett par fotbollsskor.
Jag ska fixa gula strumpor och ett par benskydd nu.

Anonymous said...

Ni ska alltså verkligen spela fotboll??? Vad toppen! Klart du ska dit, herregud, galen vore du väl annars. Förresten har jag hört en historia om när SvD mötte Ordfront i fotboll på någon bok eller tidningsmässa och hela ordfronts strategi gick ut på att sparka alexander skantze på de långa, bleka smalbenen (de brydde sig inte om att göra mål eller så, de ville bara skada A.S). Nu lär ju skantze vara i ditt lag om han är med, men jag tycker ändå du ska följa ordfronts exempel. Du kan ju fejka spasticitet riktad i skantzes smalbens riktning t.ex. Förresten kan jag nog inte stava hans namn och jag orkar inte googla. Och det finns säkert de som tycker att han är en bra författare, men en tradition är ju alltid en tradition!

Jonas Bergh said...

Alexander är inte med (jag vet heller inte hur efternamnet stavas). Min målsättning är att inte spela. Men jag ska medtaga ett glatt humör, och slå bollen över linjen ( på order av förbundskaptenen). Fredrik Ekelund var ju på Fridhem när vi gick där, samma år som BoIS gick upp i allsvenskan för att sen åka ur och även lämna nästa serie året efter.
Däremot är Kjell Westö med, det ska bli kul, Vådan av att vara Skrake är en bok som jag värderar högt. Och Peter Kihlgård, Strandmannen tycker jag mycket om, och Ta rygg. Och min yngre vän Andrzej Tichy, han ska vara en baddare på fotboll, sägs det. Jag ska peppa dom och kanske massera lite, eller trycka på deras ben när dom ligger på rygg och har kramp, sånt man sett på teve, allt för att slippa spela.

l.t. fisk said...

Förra året åkte Andrzej T. till Italien. Det var helt fantastiskt. Mycket ekonomi hos Italienarna. Fina kvällar. Undrar bara om det finn lättöl i Tyskland? Kan bli en rysare. Lycka till i alla fall. Lycka till. Mycket roligt!

Anonymous said...

Fredde var bäst i klassen på fotboll, sen Pålsson, Jaggan, kanske jag, Peddan. Att det skulle bli du som blev först av oss att spela i landslaget kom som en överraskning. Men även Teddy Lucic blommade sent, tänk på det.

Kul, grattis tycker jag att man säger.

Anonymous said...

Windy: Men vi ses väl ändå imorgon.- Samling i kolonistugan kring 1700. Som en inspirationshändelse innan min avresa. Du, som låg så långt fram i klassrankingen, kanske kan ge mej ett och annat tips.

Anonymous said...

Jag vill minnas att jag tyckte fredrik verkade vara en chauvinist på Fridhemstiden. Fast på den tiden tyckte jag nog att typ Jens Orback var en chauvinist (nu hatar jag Orback av andra anledningar såsom hans politiska korrekthet), så att jag tyckte Ekelund var chauvinist sade nog mer om mig än om honom. jag tror ni har en emininent lagledare i Freddan. Men jag hoppas verkligen att inte Björn Ranelid får vara med. Då blir det ni som får vara laget som spelar utan tröjor, det slår jag vad om, det kommer han att se till. Vem står i mål, förresten? Göran Greider är ju rätt stor, han skulle ju kunna blockera en hel del bara med hjälp av size. Lite långsam, kanske, dock, och han lär väl vägra ställa upp för att det finns horor i Tyskland. Det känns förresten som om Peter Kihlgård sannolikt är grym på fotboll.

Anonymous said...

Tackla günter grass! Blecktrumman var jätteäcklig! På film i alla fall, men det var Günters fel oavsett det.

Anonymous said...

Tommy Olofsson står i mål, han ska vara väldigt bra, enligt Fredrik E.
Tomas Bodström har ju använt en T-shirt med texten: Fotboll JA Prostitution NEJ. Jag hinner nog inte, men annars tänkte jag trycka en där det står tvärtom, eftersom min målsättning är att inte spela.
Björn Ranelid ska inte vara med. Kanske får han mer skit än vad han är värd ibland, men jag har träffat honom. Han verkar vara så ogenerös som bara människor som hävdar att dom är generösa kan vara. Själv är jag tämligen snål.
Niklas Kindvall ska också vara med, den tänkande, läsande och musikälskande fotbollsspelaren. Det ska bli kul.

Anonymous said...

Jag har köpt benskydd och gula strumpor, nu saknas bara två trettiosjuor Skåne som ska vara gåva till våra motståndare.
Gruppspelet består av en match. Sen blir det antingen final eller match om bronset. Jag slår vad om en trettiosjua Skåne att vi kommer att få en bättre placering än det så kallade "riktiga" landslaget.

l.t. fisk said...

Easy! Easy!

Anonymous said...

Niklas Kindwall? Men skriver han? Jag minns från min ungdom att han hade den goda smaken att vara ihop med Nina Pasadena från Sonic Surf City, samt att han en gång bar en Primal Scream-t-shirt i en fotbollsintervju. Jag tror inte jag har fattat principen bakom hur laget tagits ut? Fast med Kindwall på er sida lär det gå som en dans. Och så tycker jag att du borde skaffa den där fotboll: nej-tröjan eller åtminstone en som det står "Don't mention the war" på.

Anonymous said...

kindvall. jag kan inte stava längre. åldersdyslexi. eller forskningsrapportssjukan. Fast forskare särskriver mest, förresten.

Anonymous said...

Kindvall har skrivit en barnbok i ett samarbete med Malmö Stad. Så han är kvalificerad, om än ett gränsfall, kanske.

Anonymous said...

Easy is my middlename, i alla fall i mina bästa stunder, när jag är den jag vill vara.
Kom just hem från LA, kukförlust mot Trellehåla, åttiofemte minuten. Ove från Stockholm var med, femtiotre år, John Holms gamle komois. skitmatch, tyckte han. Jag kan bara instämma.

Anonymous said...

Författarlandslaget har en ofärdig webbplats.

l.t. fisk said...

Hemsidan ser ut att bli bra. Bra jobbat, Windy. Vi får följa matcherna här, kanske.

Safa Sadat said...

Hej Alla, jag heter Safa El Sadat, jag är gift i 20 år med min man och vi har två son, äldste en 16 och yngre är 11 år. Min man älskade mig mycket, men det kommer till en punkt när han deltar i affärer med en kvinna som är hennes medarbetare. Jag har aldrig föreställt mig det, men på något sätt förändrade hans inställning till mig och barn, mina sena arbeten fick mig att tänka på frågan, även vid mitt 20-års bröllopsdag i mars håller jag mig borta från sex när vi lovar att göra det på bröllopet årsdag, 15 dagar före bröllopsdagen erkände han det ja, han hade sex med sin kollega.
Han tog med henne i min säng när jag var ute och arbetade, det betyder att mina känslor var helt värdefulla mot honom. Mitt mentala tillstånd är fullt av plågor, jag tror att jag inte kan glömma och återhämta smärtan. Den här kvinnan var i full kontroll över henne och jag ville aldrig göra det med våld, hon vill vinna över mig när hon är skild, hon sa att hon var avundsjuk på vårt förhållande och hon kommer att förstöra mig genom att ta min man. Jag var tvungen att diskutera det med en vän som bad mig att hitta en bra stavningskastare, först och främst trodde jag aldrig på den här Cast-stavningen, men jag måste försöka tills jag kom över PROPHET NOSA UGO-e-post på internet om hur han har hjälpt så många människor att få sina ex-tillbaka och hjälpa till att åtgärda relationen och göra människor glada i deras förhållande och några andra historier om andlig sjukdom och mer.
Jag förklarade min situation för honom och han hjälpte mig att utföra några böner, några örter och rötter och ett litet offer som jag gjorde, och inom 7 dagar kom han tillbaka för att be om ursäkt och det var bara som ett mirakel för mig, är glad idag att han hjälpte mig och jag kan stolt säga att min man nu är med mig igen och han är nu kär i mig som aldrig tidigare.
Har du behov av hjälp i ditt förhållande som att få tillbaka din man, fru, pojkvän, flickvän, vinnande av lotterier, växtbaserad botemedel mot sjukdom, hiv, sjukdomar, astma, artrit, fybroid, stroke eller någon form av sjukdom, andligt problem , Jobbsökande, tittare som läser mitt inlägg som behöver hjälp när det gäller några livsutmaningar borde kontakta PROPHET NOSA UGO och du kommer att vara glad att du gjorde.

E-post: nosaugotemple@gmail.com
WhatsApp: +34631686040