Monday, June 26, 2006

Bien en espana y, caramba, los suecos!

En kille fàn tyskland cyklade hit. Tysk Tog med sin spanske kompis som aldrig cyklat innan. Men du far ficka i en vecka. Okej.
Det tog fyra veckor att cykla hit. Min van, tysen, alskar uppforsbackar.

Svenskar ar karringar. Tyskar njuter av uppforsbackar. Det ar darfor dom vinner. Och Lagerback ar nojd, vad jag forstar. Vad jag inte forstar ar sverige, vi tog oss vidare fran gruppen. Vi spelade oavgjort mot england. Ja, men hade vi haft lite stake sa hade vi vunnit, och vunnit mot Ecuador. Och Tyskland var inte fantastiska.

Atlanten ar salt och mycket varmare an du tror. Och jag alskar fiskarna. Och jag alskar hotellskeletten som paminner mej om dagar vid medelhavet nar jag var liten. Nar jag var trygg. Jag forsoker gora min dotter trygg, ibland misslyckas jag. Men nar vi flyter runt pa djupt vatten har hon lart sej att skratta arligt, det gor mej glad.

Vi at fyra olika sorters rakor igar.

Jag somnade framfor Portugals match mot Holland igar. Nar jag vaknade var det match igen, Portugal mot Holland. Holland ar folkpartister. Jag tycker inte om Folkpartister, men jag har en orange skjorta idag, som ett han.
Portugal ar inte Danmark. na, Portugal ar Skane i sitt vackraste. Jag hejar pa Portugal, bangstyriga och fula.

Jag hejar pa Spanien, for jag vet vad det betyder for manniskorna. Som Brasilien.

Jag vet vad en extrados framgang kan mjuka till magen.

Jag har kommit in pa skinnet pa min roman nu. Ni kommer att hata den, men skratta och alska anda. Na, ni kommer inte att hata, sana lasare har jag inte.

13 comments:

Anonymous said...

Hej

Ja, det här är också ett sätt att höra av sig på ... ursäkta, jag hittade inte din e-postadress.

Mattias O säger att du sökt mig via mailen, men jag hittar inget. Jag är nu tillbaka från semester i samma Spanien där du är nu. Du når mig på hakan.engstrom@sydsvenskan.se eller på 0703-78 10 44


/Håkan Engström

Anonymous said...

hakan.
jag har skickat mail igen. hoppas att det kommer fram, annars ringer jag pa sondag.
Jonas

Anonymous said...

Nu väntar alla bloggläsare spänt och oroligt på att det i nästa avsnitt av berghbloggen äntligen ska avslöjas vad Håkan Engström sade till Jonas Bergh och vad Bergh sade till Engström och vad Bergh egentligen ville från allra första början. Missa inte nästa spännande avsnitt av Spansk-svenska förvecklingar i bloggosfären...

Crister

PS Hoppas du har det skönt i Spaniens sol! Och att skrivandet flyter.

Anonymous said...

Ja du, Crister, visst ar det spannande. Som var gemensamma van Johan A (LT Fisk) brukar saga, att jag ar bra pa cliffhangers.
Men nar Hakan och jag pratat med varandra, sa lovar jag att meddela den ganska banala nyheten.

Solen ar skon i lagom doser. Maten ar god. Manniskorna trevliga. Och jag har tre bokprojekt som vandrar tillsammans. Det som ar daligt ar att det antagligen blir min egen roman (mitt verkliga hjarta) som far vanta langst. Men pengarna ska ju in, annars har man inte rad att aka till Spanien.

Anonymous said...

Ja, man kan verkligen undra vart alla rika och givmilda kulturmecenater tagit vägen nuförtiden. James Joyce, till exempel, hade inte fått många rader skrivna förutan engelska och amerikanska damer som villigt öste pengar över honom. Och Beckett hängde med Guggenheim till Venedig. Hon slapp i alla fall vänta på Godot.

Crister

Anonymous said...

Jag har aldrig förstått tjusningen med fotboll. Men om man ska heja på nån så är det väl på den som ligger under. En solidaritetstanke som säkert inte folkpartiet stödjer.

Daniel said...

Nu missar du landskronakarnevalen, Jonas.

l.t. fisk said...

Ja. Var fan är alla mecenater, när man behöver dem? Helvete också. Jag blir så jävla trött. Nä. Ett rejält förskott, nu, hade inte suttit så illa.

Anonymous said...

Ja han gör ju det, missar Landskronakarnevalen alltså. Jag fick sitta själv och se Finn Zetterholm sjunga Cornelis. Helt själv var jag ju i och för sig inte, hela föreningen "Gammeldanskens vänner" gjorde sitt bästa för att överrösta Finn så att man inte hörde vad han sa. Tjoho.
Det finns mycket gott att säga om Landskronakarnevalen, äntligen lite folk i city etc. men det är fortfarande ett överskattat coverband- och langosfenomen med Krönleinöl för 50 spänn i plastglas.
Nä, nu ska jag snart ner där igen och se "Britta och Mälitta" med barnen.

l.t. fisk said...

Det låter bättre det. Langos i all ära, men en hederlig barnmatinée måste vara bättre alla dagar i veckan. Som man brukar säga.

Anonymous said...

Den som klagar på langos borde ta sig en allvarlig funderar över vad som är värt att leva för här i livet. Med riktig surgrädde, mycket lök och serverad i Budapest - förstås. Gärna i Saluhallen på Vámház kórut. Där kostar de cirka 2 svenska kronor.

Crister

Annars håller jag med Fisken, var blev de av alla rika som odlade vår kultur... Å andra sidan, vem vill vara tjänstejon åt Antonia A:son Johnson - ja, förutom Kay Glans och hans Axess då.

Anonymous said...

Staten mecenerar (?) val en del.
Vad det galler Landskronakarnevalen sa vill jag meddela att jag ar tillbaka pa lordag eftermiddag. Ska aka taxi fran Puerto de SaNTA Maria 0500 i morgon. Sa jag kanske dyker upp trots allt, om jag far lite somn pa planet. Har ju en kolonistuga att ta tag i, god dammit. Alla hackhojder med mera.
Ar du dar da Windy?
Ar det nagot pa sondag.

Jag gillar graddfil, rom och lok, lite langos kan val alltid slinka ner tillsammans.

Anonymous said...

Staten mecenerar. I´m just bitching because I´m that asshole who never gets any - in any fucking way you might think of.