Wednesday, November 04, 2015

Det är dags att välja sida nu

Vart vill ni att extremt fattiga (nä, inte du som tycker att bensinpriset för din extrabil är lite väl dyrt när man har en Thailandssemester att planera) människor ska ta vägen? Vad vill ni att de ska göra? Upphöra att existera? Det är det, va? Ni vill att de bara ska försvinna, så att du kan fortsätta att skita i alla andra. Nä, det handlar inte om att: "jag är snut, jag lyder bara order", det handlar inte ens om att du ska göra något, skänka något, det handlar bara om att du ska försöka förstå, inte hata, inte skrocka på kaffepausen på jobbet när rasistmannen pågår med sin missriktade avsky, det handlar om att du ska säga till honom då: "Håll käften!" Det räcker. Det handlar om en sista gnutta värdighet, från din sida, du som fortfarande har en grund att stå på. Du måste kunna känna, även om du inte sjunkit själv, ner i den iskalla gyttjan, du måste kunna förstå, att det är människor, det är mammor, pappor, söner, döttrar, mormor, morfar, känslor, större förluster än du någonsin varit med om. Du måste inte förstå hur det känns att behandlas som skit som kan skyfflas runt hur som helst, men du måste försöka (skulle egentligen länka till en video där Malmöpolisen sliter iväg människor utanför stadshuset, människor som redan blivit ivägslitna från den oanvända industritomten på Sorgenfri, människor som har ingenting. Men det gick inte. Så jag lännkar till en lite mer sossetrygg protest och tänker på min kompis Niclas som gör vad jag inte gör, jobbar häcken av sej vid fronten för att hjälpa de som verkligen behöver hjälp).

No comments: