Saturday, December 31, 2016

årets (framvärkta) ...

smärta 1: alla ni som dog, Prince, Olle, Bowie, Cohen, Bodil Malmsten, jag orkar inte räkna upp alla, det gör mej inte så ledsen, men det är en saknad, hos flera fanns ju mycket kvar att göra
film: Min pappa Toni Erdmann (så roligt och allvarligt, och jag med min kissnoja, satt fastskruvad i två timmar och tjugo minuter, längtar till nästa gång jag ska se den)
sjö att ro i: Nossen
sjö att vara på bastuflotte i: Nossen
skiva från Australien: Skeleton tree, Nick Cave
skiva från Kanada: You want it darker, Leonard Cohen
skiva från Norrland: Kvinnor och barn, Frida Hyvönen
låt: Fredag morgon, Frida Hyvönen
show 1: Litteratur och musik på LA-Karnevalen
show 2: Släppfest för Jag letar efter halsband med Petra Mölstad, L.T. Fisk, Thomas C Ericsson och Bengt Wedding (och jag) hos Poeten på hörnet i Malmö
ångest på svtplay: Bron 2
ångest igen på svtplay: inledningen på helikopten i Midnattssol (som annars var sådär)
teveserie: Happy Valley, säsong 1
stipendietack 1: Svenska Akademien
stipendietack 2: Den Blinde Argus
smärtsam kärlek: längdåkning
ahaupplevelse: åka tåg i Dalarna, alla klassiska nortnamn, Leksand, Rättvik, Mora, och Orsa där ett gammalt värdigt stadshotell hade pangade doror och kartonger för fönsterna, ovärdigt flyktingboende
frid: paddla kajak i Brunnsviken
badsemester: Le Grande Motte
chilenska bok: Filmberätterskan, Hernan Rivera Letelier
italienska bok, Min fantastiska väninna, Elena Ferrante
novellsamling: Handbok för städerskor, Lucia Berlin
bra debut (skiva från Norrland 2): Nere och ute i AC län, Olov Antonsson
otippade: min diktsamling jag letar efter halsband, poesidebut som fyrtiosjuåring
smärta 2: läget i världen, i Europa, USA, Syrien och överallt, Sverige
saknad: källkritik, fakta, sanning, solidaritet
kärlek: när vi tar oss längre ut än de andra, bara simmar och simmar och kisar mot strandkanten, parasoler, uppblåsbara lekasaker och vi simmar och simmar och där är en tommare strandremsa, där springer hundarna, där ligger vi i sanden och bara ligger och just nu, att leva just nu och tycka att det är bäst, trots allt (och roddbåten och bastuflotten)

No comments: