Wednesday, June 16, 2010

Med anledning av fredagens resa till Barcelona och sen vidare norrut presenteras härmed ett utdrag från boken Mer blues från Landskrona - Madrid

Järnvägsstationen är en fuktig park i Madrid. Sköldpaddorna vilar i det gröna.
Citadellet i Landskrona. Man släpper ut fåren nu, dom betar lugnt i det gröna.

Jag har alltid varit en sköldpadda. Jag cyklade omkring i Landskrona med bok och skrivhäfte, med några öl och en tidning. Jag hittade en bänk i skymundan nära vallgraven, ingen vind, ingen som hittade mej. Jag hittade en övergiven båt bakom roddklubbens klubbhus, ensam i gryningen paddlade jag ut till Gråen, allra längst bort på ön där fiskarna var tama. Jag ledde cykeln ut i vassen söderut efter Lindeshamn. En sköldpadda på väg in i sitt skal, sin egen värld, när jag mötte den nakne mannen i solstol, en porrtidning och stängda ögon och ett märkligt uttryck i ansiktet.

Sköldpaddorna och den kvava fukten, stationen i Madrid. Och kvällen kommer nu. Och Johanna är hungrig, Elsa och Anna är trötta. Dom får vila ut på stationens café.
Jag går ut i Madrid och allt är ljud och människor som går och springer, flyttar sej eller trängs. Jag försöker hitta ett billigt hotell. Jag försöker att inte gå vilse. Gatorna kan vara sexfiliga, och dom finns överallt, snurrar omkring.
In på hotell. Frågar om lediga rum och pris.
In på en liten bar. Får en liten öl och en tapa. Frågar efter hotell.
Hittar hotell. In på hotell. In på en bar. Tapas. Tapas. Korv i tomatsås. Köttgryta. Oliver. Bläckfisk.

En kroglördag i Landskrona gick jag runt på stadens krogar och åt gulaschsoppa i mängder. In på Tycho Brahe. Gulasch. In på Speakers Corner. Gulasch. Överallt ljud och människor.

Jag träffade snubben som körde caterpillar. Han var från Barcelona och höll på Real Madrid.
Jag träffade rocksångaren Jocke Lecksell från Helsingborg som höll på Landskrona BoIS.

Jag befann mej ofta i biblioteket när jag gick på Gullstrandsskolan. Jag lånade Hemingways Och solen har sin gång. Jag har visst inte lämnat tillbaka den än.
I Thomas Gustafssons bok om Madrid finns ett helt kapitel om Hemingways besök och barer.
Jan Sigurds mormor och morfar bodde i Landskrona. Jan Sigurd har en bostad på Ven. Jan Sigurd har skrivit en bok om Hemingway.
Jag var en törstig gosse i Landskrona. Jag gick in i den speciella lukten i Folkets hus, uppför trappan till biblioteket. I fickan hade jag en utriven sida från min religionsbok. En man eller pojke vid en klippa vid Genesarets sjö. Fast det var Spanien för mej.
Biblioteket i Folkets hus, en stol vid fönstret ut mot Slottscaféet, vallgraven och någonstans bakom allt, havet. Någonstans bakom allt, Spanien. Och orden i mitt huvud dunkade ekade mot rälsen, mot tandställningen i min mun som en längtande skämtsam sång: Färjan till Madrid Färjan till Madrid Färjan till Madrid.
Jag blev gladare så.

Vi kom till Madrid med tåget från Barcelona. Gatorna myllrade. Det var sköldpaddor och karneval överallt.
Vi kom med tåget till Landskrona i juli. Jag fick ett halsband med en sköldpadda av Johanna. Gatorna myllrade. Det var karneval i stan.

1 comment:

Mr Bo Dallas said...

Det här var verkligen tankeväckande.