Thursday, June 17, 2010

www.blaskan.nu ... är en intressant tidskrift på nätet

Såhär skriver Dr. Indie i senaste numret:

Jonas Bergh — Till Killor with Love
GME-Förlag 2010
Jag läser då och då Jonas Berghs lilla fina författarblog där han berättar om saker, som hur Sydsvenska Dagbladet tydligen inte läser författare och recenserar lokala författare, om man inte tillhör eliten såsom Björn Ranelid. men jag älskar Malmö som stad och besöker den varje år, med riktning till sorgligt avlidna Lennart Persson gamla affär ”Musik & Konst” – jag diggar Malmöförfattare. Jonas Bergh har jag läst från och till, och hans nya bok var han vänligen och sände till mig. Tack för det föresten Jonas! De nya novellerna är en liten historia som vandrar mest mellan Spanien, Malmö, Lund och vackra Österlen i riktpunkten. Det är fina och lite vackra medmänskliga noveller om just människor i centrum. Trasiga, modiga, sårbara och vackra människor, som drabbas av insikter och drabbas av själva livet. Eftersom jag älskar att åka omkring i Skåne – så är det ganska nära min känsla kring Skåne jag läser hans noveller. En skön samling finstämda väl kalibrerande noveller. Stämningar skapar en viss form atmosfär i novellerna. Jonas Bergh skriver fint och fångar in en sublim liten emotionell erkänsla i sina karaktärer – där jag finner en djup sympati med berättelsernas huvudkaraktärer. Det är lätta och skimrande små noveller att läsa. Det finns mycket att lära sig av hur man går in i individen och går utanför sig själv, för att förstå en annan människa. Sådant är vad jag premierar i läsningen av romaner. Jonas Bergh skriver starka psykologiska givna noveller som jag faller direkt inför. Tack för sådant.

No comments: