Thursday, April 03, 2014

Natten genom de saltstänkta rutorna


Natten genom de saltstänkta rutorna och Rygerfjord har seglat på de sju haven, tror jag men nu ligger hon stabilt vid Söder Mälarstrand och det var slump eller tur att vi kom hit. Vi skulle ju bo på Hotell Alexandra men det var som en parodi på arroganta stockholmare, ljög och var otrevliga, insinuerade att vi inte hade pengar (moi!?) och det var ett fult hus ändå och om jag vill kan jag känna en lätt rullning nu ombord på Rygerfjord på övre däck där Stockholm ser ut som en vacker stad i ljus och allt hade väl varit bra om inte killarna på pubarna besvarar min alkoholfria skånska med engelska, jag blir en osäkrare människa då med min ryggsäck men på den indiska restaurangen med Windy och Rickard var det glada miner och god mat och på Söders bokhandel kunde man andas en stund bland de höga hyllorna och bland de höga hyllorna på Medborgarplatsens biblioteket fick jag lugn och ro (och kunde utföra ett avslappnat toalettbesök med Lars Saabye Christensens okonstigt märkliga Modellen) och när jag hade flyttat runt lite bland böckerna på Be- hamnade min Till Killor with love vid Hjalmar Bergmans sida, Clownen Jac och i en helt annan tid försökte jag mej på att plugga litteraturvetenskap i Lund och den första boken var just Clownen Jac och jag minns en kärlekens förtvivlan i mitt liv och blev ledsen av den stackars ledsna clownen och visst kunde jag prata högt och spexa på krogen men det var en sorg ändå och nu sitter jag på övre däck vid ett skrivbord och där ligger det fina stadshuset och de borrar hål genom Mariaberget för att bilarna måste ju också ha någonstans att vara och det är detta med längtan, jag önskar att vi skulle kasta loss och styra slalom mellan kobbarna och skären och sen vidare ut på det vilda havet, det vilda som jag drömmer om men tenderar att få ont i magen av.

No comments: