Saturday, October 08, 2016

Vad är frihet

Jag har privilegiet att få säga vad jag tycker. Jag har fått en del hotfulla telefonsamtal, en del hatfyllda mejl. Några hårda knuffar på krogen. En del skit i kommentarerna på den här bloggen under åren. Men egentligen ingenting. Men jag är ju en ganska obetydlig antifascist. Jag tänker på de andra i Sverige, som visar ett större mod på större estrader, för större publik. Jag tänker på alla de redan mördade. Och sen kan jag sitta vid ett festbord, bredvid mej sitter en stolt sd-anhängare som kring kaffet och avecen börjar prata om att hänga upp Gudrun Schyman i blygdläpparna. "SD säger sanningen, när vi kommer till makten ska det bli ordning och reda!" Detta händer, alltså, tänker jag och det är som att vara i en seietidningsactionfilm. Och jag kan uttala mitt motstånd och förakt. Hur länge till, undrar jag, när vanligt folk vägrar förstå innebörden av sina ord och icketänkande. Om du inte agerar, kommer de att ta över, och först då kommer du att märka, hur fel du hade när du ville att någon skulle röra om i grytan för att din extrabil fick böter, din frihet inskränks. Du får bara ha kvar tystnad och rädsla. Återigen: ta er i akt, läs Tony Samuelsson, Jag var en arier och Kafkapaviljongen. Ta er lite tid att fatta och bli mer vidsynta.


No comments: