Sunday, October 30, 2016

Södra Malmö

här på gatan vimlar det av skyltar
vinden blåser snett
jag cyklar långsamt genom en dröm
något jag aldrig tycks nå
gatan är full av skum
bil hand tvätt
nittionio spänn
gamla telefoner och mustascher
mot väggarna med kaffemuggar står män
halsband av guld som tynger
minnen av sjuttiotalets tåg
alla som röker
bakverk från orienten
Claes Hylinger och Mulla Nasrudin
en visdom jag inte förstår
jag cyklar långsamt genom mitt gamla liv
jag möter en kille kring tjugo i duffel
han verkar törstig och trött
han är någon jag mött
han är jag tjugofem år yngre
jag cyklar långsamt förbi
alla stulna cyklar jag aldrig glömmer
kvinnor i hucklen köper frukter
fem för tio spänn
jag möter min gammelmormor Anna
hon dog nittonhundrasjuttiotre
hon kunde verkligen brodera
männen med mustascher röker
bensin och orientaliska dofter
jag minns en bok av Oskar Ponnert
skönt att minnet lever än
han skrev om den här gatan
han skrev om något annat
jag tänker på min pappas mormor
när det fortfarande var grus eller stig
långt innan tokiga europa
alla männen som röker
jag dök i kanalen för längesen
alla cyklar som punkterats
jag letade efter en av dem
jag skriver om något annat
om en psalm eller ett snitt ur koranen
jag skriver om något gammalt

No comments: