Sunday, December 01, 2013

LIVE!

Jag var ett sorts poesiförband ibland när Skalatones spelade på 90-talet. En mer lättsam hårdhet, en mindre redigerad, regisserad verklighet, ungefär såhär: "var fan får man tag på gräs / i den här jävla stan av sten / där snöbollarna rullar sej större snabbare / och smälter" Och jag står en lördag nästan helt ensam på museet och ser utställningen Musikstaden Landskrona och det är givetvis inte samma stad och hur skulle jag kunna veta var fan man får tag på grönare gräs nu när allt är medelålder och lera och kala träd och vinden som blåser i staden i vinden, vinden som snurrat runt åren, skurit sej salt in i såren. Men jag står och ser på filmer från då och då och då, band som spelar på olika platser i Landskrona, och Svegis är där, och Stolle, och där är Janne, och plötsligt ser jag Myran dansa när Skalatones spelar på krogen Gränden och en annan gång spelar de på Rådhustorget och jag tänker att det skulle vara kul om jag hade dykt upp på den där filmduken när jag läste en dikt innan spelningen, det skulle vara kul, eller ... det skulle kanske bara vara pinsamt. Men det finns en film från när vi framförde säregna protestlåtar på Gullstrandsskolan 1987 och det är inte så längesen jag såg den, och det var fint, sött, vackert. Och ännu tidigare, när Göran och Windy och jag var sexton och spelade in i Köpenhamn med en av den tidens otympliga videokameror. Allt det där finns bara på trasiga videoband i trasiga videobandspelare, men vill du se mej live, vill du se mej live? då kommer jag till Restaurang Möllan i Malmö på torsdag 5/12 och visar min polerade gestalt och läser ur min senaste bok. Mina förlagskollegor Andi Almqvist, Niclas Tilosius och Marko Wramén kommer också att vara där och presentera sina böcker. Andi ska även spela några låtar. Det börjar kring sju halvåtta och inträdesfritt och avslappnat och får du inte nog, får du inte nog? då finns jag hos Poeten på hörnet (S. Förstadsg. 65) 13-16 på lördag 7/12 tillsammans med bl a Henrik Johansson, Katarina Mazetti och Björn Kumm.

   

No comments: