Wednesday, March 19, 2014

Allting har hänt och händer igen men lite annorlunda


Jag lyssnar på Anders F Rönnbloms senaste och 1994 var jag nyinflyttad i Malmö och då kom hans skiva Caviar pizza och jag cyklade inte lika långt då, simmade inte lika långt men diggade i min freestyle och nu skriver jag på en roman (och jag skrev inte lika långt då) där huvudpersonerna fanimej har hamnat i trubbel och luften sjuder av goda råd som kanske inte ens är menade som goda råd men förluster, överallt förluster (och vinster ibland som de inte ser).
Men det är 2014 nu och kaviarpizzamannen är alltså tillbaka med tydlig humanistisk avsändare men de som borde lyssna kommer inte att lyssna nu heller, som när nydemokraten Bouvin tyckte att det var bra att lejonen åt upp de afrikanska barnen och nu tycker ledande sverigedemokrater att det är för jävligt att påstått attackerade nazister inte får försvara sej, inte får sticka knivar i ryggar och (i min roman, i min värld, i staden där jag snart bott i tjugo år) darrar luften av goda råd och jag hoppas att vi orkar lyssna på de som väljer att problematisera och inte förenkla eller fördumma och avhumaisera ("vi ska inte ta hit en massa sk flyktingar, vi ska hjälpa dem på plats, om alls ..." "Men de blir ju förföljda, det är ju krig!" "Säger de ja!"), om vi orkar läsa de lite jobbigare krävande böckerna, de tidningsartiklarna, höra på den musiken, tänka de krångligare tankarna, så ... jag hoppas ... för det är väl så ... likväl som ondskan alltid har kravlat sej upp igen har godheten stått där och bankat tillbaka.
Men för huvudpersonerna i romanen jag skriver svämmar det över, de har sina onda andar som aldrig ger dem någon ro, de har sina demoner, sin kramp i magen och hjärtat, och de har aldrig handlat om att det ska vara lätt, det har handlat om att orka resa sej, igen och igen och redan 1994 var Anders F Rönnblom en ärrad veteran men han fortsätter göra det han vill, det han kan, det han måste och hela världen håller inte andan för vad han ska hitta på härnäst, men några, men jag och det stärker mej: jag tänker också fortsätta fortsätta.


Anders F Rönnblom
John Bouvin

No comments: