Tuesday, August 16, 2016

Den roligaste människan i mina föräldrars generation

"Jag kör och handlar, Jonas, sköter du spaningen, nån måste sköta spaningen", säger Bengan en av dessa generösa somrar i Ramsjöstrand. Ibland tar han på sej kaptensmössan, "har ni biljett", säger han till barnen som skrattar, sen kör han båten till Hallands väderö. Det är den roligaste människan i mina föräldrars generation. Så härligt förutsägbar men inte riktigt ändå, som den bästa av sit coms.
Det är sommar på Bjäre. Det är varmt. Det är stora fönster ut mot havet. Vi går till bryggan och badar, struntar i spaningen. När vi traskar tillbaka kommer Bengan med fulla matkassar. "Men, Jonas ... vem sköter spaningen, du skulle ju sköta spaningen medan jag var borta ..."
Nu är du borta, Bengan. Jag ska försöka sköta spaningen, tack och adjö.

No comments: