Monday, May 01, 2017

Första maj i vansinnets tid

Ungefär 500 puckon i Falun, nazister. Era huvuden, vad har ni i era huvuden. Jag som har börjat älska Dalarna. Det är verkligen röda stugor och en rund dialekt. Och jag har sett hotellet i Orsa, flyktingförläggningen. Ungefär 500 puckon i Falun, och de finns överallt. Era liv, hur har de sett ut, varför söker ni inte värme, varför kommer du inte hit, du får gråta i min famn. Snart borde väl någon lära sej något. Och inte ta sin korkade frustration så långt. Jag som längtar till Rättvik, hur tåget passerar just vid sjön. Om det är is eller avhuggna ben. Och i Falun. Jag hör dem köra en sorts call- and response (som kommer från svarta människors slavsånger, kyrkosånger): "Ingvar Carlsson!" "Folkförrädare!" "Olof Palme!" "Folkförrädare!" Hur hittar ni er skämda luft. "Birgitta Ohlsson!" "Folkförrädare!" Den här gråten som skriks ut som hat. Var kommer den ifrån. Hur har det blivit så. Polisen är där och skyddar fegisarna, eller barnen, sök en annan väg.


No comments: