Friday, February 12, 2016

Stöter på en "bekant"

Förr kunde jag gå lite planlöst i författares fotspår i Stockholm, Lundells, Stig Claessons, och Klas Östergrens, till exempel. Över huvudtaget tycker jag om att strosa i städer som jag varit i i böcker och: ja! där är ju Kometen (i Göteborg) som Claes Hylinger skrivit så mycket om, och Sjuans ölhall. En gång när jag var ung och lite full vågade jag mej in på Den Gyldene Freden. Nu ser stockholmsvistelserna annorlunda ut. Hänger i Bergshamra, simmar rätt ofta på Mörbybadet, hoppar ibland av vid Stadion och går till Mocco (som Johan Kinde tackar i sin ganska bra bok Passera denna natt) där hon äter lunch då och då efter yogan. Sitter där med våra datorer och jobbar en stund. En gång simmade jag på Liljeholmsbadet, 16,8 meters bassäng på en pråm i någon vik. Varmare i vattnet än på Forsgrenska badet vid Medborgarplatsen som är min andra stammissimhall. Igår velade jag, vilken av de tre skulle jag ta för min dagliga simtur. Detta med valfrihet. Gick till tunnelbanan, tänkte: är det första tåget norrut blir det Mörby, annars något av de andra två. Det blev söderut. Och istället för att fortsätta på Röda linjen till Hornstull och Liljeholmsbadet, hoppade jag av i Gamla stan för att byta till Gröna. Och tåget kom, och först ut genom dörrarna var ... Klas Östergren i mörk rock (på väg till Svenska Akademiens torsdagslunch på Den Gyldene Freden). Då visste jag att jag valt rätt bad (sen att det var fullt av ungar och märkligt simmande söderslöfockar just den dagen, är en annan historia).

No comments: