Saturday, October 19, 2019

blodhund

natt till söndag. 00.48.
jag träffade en blodhund på bussen.
den var stor och vackert brun,
vackra bruna öron.
vackert bruna ögon.
jag minns när jag var sådär fem.
en blodhund ryktades lös i vårt kvarter.
jag tänkte på vampyrer.
det var då jag lärde mej Mumintrollets ensamhet
att vara vaken när alla andra sover..
jag tänkte på en basset jag kände en gång.
han hette Texas och jag var i tioårsåldern.
jag älskade den hunden.
hur den drog o mej i sin vittring.
jag borde kanske skaffa en hund.
istället för att trakassera blodhundar på bussen.
den längtade ut vi varje hållplats,
sen bastade jag, simmade jag, bastade jag.
sen skulle jag äta indiskt på Möllan.
men åkte hem till lin lax och spenat, somnade framför nyheterna.
nu är det natt mot söndag. 00.56
nu kan jag inte sova.
nu skulle jag vilja ha en blodhund som låg vid mina ben, värmde dem mjuka.


No comments: