Saturday, October 05, 2019

Kanalcyklar och annat

Jag höjer min cykelsadel steg för steg. Det är jobbigt att cykla med för låg sadel. Men det är vanskligt och jag blir lite rädd, om det blir för högt upp. Det är inte höjdrädsla, det är min otydliga balans.
Jag vill ha en damcykel. Jag hade det i vintras och våras, men snodd, så klart.
Jag minns kanalen på 90-talet. Hur vi stod med någon sorts stör med krok och försökte fiska upp min orangea damcykel som någon slängt i. Det var vid Centralen. Jag minns att vi gav upp och gick över gatan in på puben med järnvägen i taket. Spelade dart och satt i skinnfåtöljerna vid fejkbrasan, pratade om Peter Kihlgård och Suedes Trash som vi alla tre, trots olika musiksmak, bara kunde älska.
Den senaste damcykeln var egentligen Annas, En Skeppshult. Den gjorde mej lycklig och fri. Också försvunnen vid Centralen.
Jag får pengar i veckan. Ska jag offra en tusing på en damcykel. Eller ska jag fortsätta höja min herrcykelsadel och bli en riktig man.
Sådant kan man fundera över 3.34 en söndagmorgon, den första i oktober.


No comments: