Tuesday, March 29, 2016

En sång en gång för längesen

jag skulle ju sjunga en hyllningssång till dej

jag skulle flyta i luften
men jag är under dej
kluven
jag är strulet, det som krånglar i plåten i motorhuven
och det är solsken någon annanstans
det är alltid i andra länder
älskling, det är bråten
allt som tynger mej
tynger dej
det är jag som krossar dina persienner
det är jag som skrämmer bort dina vänner

men jag vill sjunga en hyllningssång
men jag ville lära mej crawla en gång
jag längtade så efter kloret
men jag kunde inte andas
jag kunde bara se döden
genom en flimrande hinna
var i såret, älskling, alltid var i såret
det är därför jag fortsätter simma
jag säger: inte för att vinna
men jag kanske ljuger
för att inte försvinna

jag skulle ju sjunga en hyllningssång till dej
jag skulle spränga luften för dej
jag skulle sluta äta kött
jag skulle gå på slaka linan över hela världen
jag skulle måla allting rött
mitt sprutande blod
all over the place
den rangliga färden
another time, another place
another girl, another planet
jag sökte något, och jag fann det
jag skulle byta ut mitt kött
mot mjuka diamanter
avsågade flytande kanter
ett skepp, ett hav, bortglömda sextanter

jag skulle sjunga för dej hela natten
men jag gräver bara hål
eller tunnlar
eller! femtio gånger femtio centimeter
som en svart rutschbana neråt
helt instängt bara instängt mörker
känner du paniken!
krockar du mot liken!
hör du skriken!
det är där jag lever nu
i ett liv alldeles utan du

No comments: