Wednesday, March 16, 2016

Orsa Grönklitt (del två)

I mitten av 70-talet åkte min familj till Norge några vintrar. Vi gick på tur (förutom ett år då min bror skulle åka utför, ramlade och blev lämnad i backen med stukad fot) och såg Trio Fratelli sjunga och spela i breda skjortkragar. Sedan var det utförsåkning i Alperna under 80-talet. Sedan har det stått still. Men vi hoppar av bussen efter en ringlande färd. Orsa Grönklitt. Ett litet skideldorado både utför och på längden. Vi går uppför backen till vandrarhemmet, solen som skiner, skidfolket överallt, och jag i jeans och kavaj och med en rullväska i snön, känner mej löjlig. Hundar ylar. Vandrarhemmet. Det lilla rummet för oss tre. När vi installerat oss går vi ner till den lite väl dyra restaurangen, tycker att allt är skönt (men inom mej gnager något, jag har haft mer och mindre ont i ryggen i ett halvår, det är nästan bra nu, jag kan cykla och simma, det har jag kunnat hela tiden, men ibland kan jag inte sitta, skriva roman, skriva dikter, byta ställning, sjukgymnastik, måste ligga på rygg, somnar, kan jag åka skidor då? ska jag åka utför eller längdåkning? allt är gungbrädor eller vågskålar eller bara vackel) och hon är vacker att titta på, härlig att prata med, hon längtar så efter sina skidor. Vandrarhemmet. Allrummet är stort och här gör man sin egen mat, här går man i underkläder, här ser barnen på Barnkanalen på hög volym, döljer hundarnas ylande. Och jag hittar bastun i källaren och det är herrarnas och damernas så jag får basta ensam, norrländskt hett och torrt och härligt och ryggen känns bra. Jag läser en feelgood-roman (Arvet efter dig) från bibblan, som blir lite skrynklig av väta och torka. När flickan somnat äter vi godis och apelsin och det finns ingen internetanslutning, ser på den lilla teven som hänger nästan i taket, en svensk deckarserie som är habil (Springfloden). Och i torkrummet hänger skidåkarnas kläder och jag vill skrota ängslan, jag vill störta utför, jag vill skridskoåka i längdspåren som en flygande vante. Imorgon smäller det. Imorgon är det After Ski med livemusik. Då måste jag ha åkt skidor, annars blir jag inte insläppt. Och utanför ylar hundarna.

No comments: